sjukt?


Jag har reagerat på att så många människor söker läkare titt som tätt.
Senaste exemplet var en kollega, som i söndags besökte akuten med sin som som hade feber. Bara feber, och inga särskilda andra symptom.
Min undran är då: Är det inte bättre att stoppa i ungen en alvedon och bädda ner honom i soffan med en film? (Det var ju ändå så det blev sen, efter besöket på akuten...)
Varför åka dit och smitta ner andra, kanske nedsatta människor?
Varför ta läkartid från de som mer behöver den?
Dessutom verkar det vara samma människor som "alltid" klagar över att man aldrig kan få en läkartid... fundera över ditt eget beteende då? Kanske det beror på alla som springer där i onödan?

Sen alla som kommer till läkare med en förkylning, och så blir de irriterade över att de inte "får någonting"!
Vad är det de vill ha?
Antibiotika? Det biter inte på virus, som en förkylning ju är, och de flesta bakteriella infektioner läker dessutom själva, utan antibiotika. Man kan gott vänta ett par dagar och se vartåt det bärkar.
Multiresistenta bakterier ("Mördarbakterier") har ökat lavinartat de senaste åren. Det är bakteriestammar som blivit resistenta mot de flesta antibiotika, just på grund av att läkare ofta har skrivit ut "i onödan". 



Detta är min åsikt... vilken är din? Skall man ha rätt att komma till läkare när man har lust? Och skall man dessutom kunna kräva att "få något"?
Eller håller du med mig, skall man "spara" på läkarbesöken?
 

Kommentarer
Postat av: Em

Jag tycker att "Akuten" ÄR när det är akut! Jag håller med dig, folk verkar tro att de har någon sorts rättighet att aldrig vara sjuka, aldrig läka själv och att andra även skall tänka för de. Jag hamnade på akuten förra sommaren med extrema magsmärtor, så fort jag kom till receptionen drog de mig förbi alla i kön, la mig i en säng och fick en morfinspruta. Alla som är på akuten borde väl vara lika akuta? Den upplevelsen fick mig att inse det du skriver om här, det är väldigt många som är där som skulle ha stannat hemma istället. De kanske tillfrisknar av sig själva eller kan vänta tills dagen efter eller måndagen och då kontakta Vårdcentrlen istället. Andra kan ju dö pga en som har en förkylning!! Bra inlägg, som du ser så tog jag av lite... :D

2009-11-17 @ 16:55:20
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: ejmis

Håller med dig till 100 % !

2009-11-17 @ 20:40:28
URL: http://ejmis.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag åker helst inte alls till sjukan. Men när jag fick sprit i ögat samt när jag snittade upp knät i somras så tog jag mig en sväng i alla fall... men det var inte utan att jag protesterade. Jag försökte få slippa... haha...men omgivningen höll inte med mig.

2009-11-17 @ 21:50:20
URL: http://www.candygirl.nu
Postat av: Petra B

Kunde inte sagt det bättre själv!!

Har också vänner som åker till akuten i tid och otid med sina barn, och som nästan ger en annan onda ögat för att man "bara" bäddar ner sina barn med alvedon när de är sjuka. Suck!

2009-11-18 @ 09:00:03
URL: http://iconfess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0