Hortensia

I går fick jag en fin Hortensia av en snäll granne.
Jag har aldrig haft någon förut, så jag hoppas på att jag klarar den.
Det vore kul att kunna plantera ut den sen!




Bakgrund: I sin naturliga miljö är hortensian en buske som kan bli mellan 3 och 4 m hög. Växten finns i butik under vår och sommar då den blommar.

Placering: Hortensian placeras ljust eller halvskuggigt, i direkt soligt läge trivs den inte. Normal rumstemperatur fungerar bra, men ju svalare den står desto bättre håller den

Skötsel: Vattnas rikligt utan att jorden står blöt. Hortensian får inte torka ut eftersom torka gör att blommor och knoppar faller av och att bladen blir bruna. Har blomman en gång torkat ut är det dessutom möjligt att den inte hämtar sig igen.

Från vår till sommar ges krukväxtnäring en gång i veckan.

Efter blomningen, runt juni, juli, beskärs skotten och växten planteras ut. Där växer den och utvecklar nya skott och knoppar under hösten som sedan blommar året därpå.

Till vintern täcks växten med löv eller liknande för att hindra att knopparna fryser.

Källa: Odla.nu


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0