Hygien till döds

Tänkte på en grej...
Sonen försov sig i morse (Ovanligt... NOT!), men tog sig ändå självklart tid att duscha innan han kutade iväg till skolan. Det är liksom det viktigaste, tvätta av sig lite bara, det existerar ju inte för ungdommarna.
OK, jag duschar ju givetvis också varje dag, men inte sjutton är det vad jag skulle tänka på om jag försovit mig. Blaska av med tvål och vatten på strategiska ställen funkar ju faktiskt fint.
Mina föräldrar duschar ju absolut inte varje dag, och inte luktar de illa för det.
Av "gubbarna" på jobbet får man ofta höra: Duscha i dag igen? Det gjorde jag ju förra veckan!!" (De tvättar sig ju varje morgon)
Alltså är det en generationsfråga.

Samma med att tvätta kläder. Det gör man ju till förbannelse!
Inte tror jag att min mamma tvättade mina jeans (eller sina egna heller för den delen) efter två-tre dagars användande.
Och på jobbet får vi ofta höra att vi tvättar sönder kläderna.
Generationsfråga igen alltså!
Det funkar ju faktiskt fint att svätta bort en fläck (alltså bara just fläcken)för hand och hänga ut på vädring...
Så länge inte kläderna SER smutsiga ut eller LUKTAR ILLA så är det ju EGENTLIGEN inget att slänga i tvätten.

Tänk så mycket längre kläderna egentligen skulle hålla om man inte tvättade dem så ofta, och hur mycket mindre torr-eksem och annat man kanske skulle slippa om man inte envisades med att duscha minst en gång om dagen...

En tanke bara alltså, för jag "syndar" lika mycket själv.


En fin bild, som jag tyckte illustrerade inlägget bra ;)

Kommentarer
Postat av: ROBIN HOOD - gratis designhjälp

klokt skrivet!

2011-03-01 @ 14:19:49
URL: http://robinhoods.se
Postat av: Annika

Jag duschar bannemej inte i onödan...Hehe. men jag önskar ju att stora grabben min kunde vara liiite mer som andra ungdomar. Ligger i hans jäkla funktionshinder att liksom missa det. Tjat och tjat för att få honom i duschen. Inte blir det bättre av att han inte känner lukter...Haha. Tvättar gör jag inte heller i onödan förresten...

2011-03-01 @ 15:11:11
URL: http://amittilivet.blogg.se/
Postat av: Diana

De säger ju att vi är överhygieniska idag och att det är antagligen på grund av detta som allergierna ökar.

Men... (jag jobbar också på ett äldreboende) jag skulle inte vilja ha samma syn på hygien som gamla, herrejösses, de hade ju kunnat leva med samma tvål i ett år. ;)

2011-03-01 @ 20:55:50
URL: http://decdia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0